Taal

Dankzij de ontwikkeling van hernieuwbare verwarmingssystemen, zoals onze warmtepompen, zet Buderus zich in voor het behoud van het milieu.

Hybride verwarmingssystemen van Buderus.

Lig niet wakker van uw verwarming. Onze hybride systemen maken het mogelijk uw ketel eenvoudig te combineren met een warmtepomp: zo bent u zeker van een krachtige en toekomstbestendige verwarming.

Ontdek hier onze systemen

Klaar voor de toekomst met een hybride systeem van Buderus.

Steeds meer Belgen overwegen een hybride systeem om hun huis te renoveren. Sommigen doen dit uit zorg voor het milieu, anderen om het hoofd te bieden aan de sterk schommelende energieprijzen, met name voor gas en stookolie. Dit is zonder enige twijfel een slimme, en vooral toekomstgerichte investering.

Want door te kiezen voor een systeem dat fossiele en hernieuwbare energie combineert, wordt u minder afhankelijk en dus beter bestand tegen snel veranderende energieprijzen. Waarom? Eenvoudigweg omdat u altijd de goedkoopste energiebron gebruikt. Bovendien krijgt u zo een verwarming die toekomstbestendig is en ontkomt aan de nadelige gevolgen van nieuwe overheidsbeslissingen, zoals een verbod op verwarmen met stookolie, heffingen op gas enz.

Als expert op het gebied van verwarmingssystemen ontwikkelt Buderus toestellen met een modulair ontwerp, die gemakkelijker te combineren zijn met een hybride systeem. Wij willen het beste uit twee werelden halen door hoogwaardige gas- of mazoutcondensatieketels te combineren met warmtepompen van de laatste generatie. Zo kunt u eenvoudig een hybride warmtepomp aan een bestaande installatie toevoegen zonder grote werken te moeten uitvoeren: ideaal dus voor een renovatie.

Ontdek hier onze hybride systemen

Wat is een hybride systeem?

Een hybride systeem combineert een mazout- of gasketel met een hybride lucht-waterwarmtepomp van Buderus.

Een hybride verwarmingssysteem is in veel opzichten vergelijkbaar met een hybrideauto, die deels op een normale brandstof en deels op elektriciteit rijdt. Zo combineert dit systeem op slimme wijze een mazout - of gasketel met een hybride lucht-waterwarmtepomp die op elektriciteit werkt. U kunt dus fossiele en gewone brandstoffen efficiënt combineren in een milieuvriendelijk systeem met hoge prestaties.

Dit systeem is bruikbaar met twee verschillende warmtebronnen voor de productie van warm water, zowel voor verwarming als voor sanitaire doeleinden. Het systeem wordt aangestuurd door een slimme regeling die automatisch de meest energiezuinige en efficiënte of de meest milieuverantwoorde verwarmingsbron kiest. Zo dekt de warmtepomp het grootste deel van de warmtebehoefte, terwijl de mazout- of gas-/propaanketel alleen bijspringt wanneer dat qua kosteneffectiviteit interessant is, bijvoorbeeld als de temperatuur onder nul daalt of om te voldoen aan een piekvraag naar warm water.

Dankzij de slimme werking van een hybride systeem kunt u niet alleen tot 60% op uw gas- of stookolierekening besparen, maar ook aanzienlijk minder CO2 uitstoten*. Het systeem kiest namelijk zelf voortdurend de optimale combinatie van elektriciteit en stookolie of gas. Zo profiteert u altijd van het beste van beide werelden en maakt het niet uit welke richting de energieprijzen de komende vijftien jaar uitgaan. Bovendien kunt u het systeemverbruik verder terugdringen door fotovoltaïsche zonnepanelen te plaatsen om in de stroombehoefte van de warmtepomp te voorzien.

Hybrid plus premium met gas

• Logamax plus GB192i gasketel met 1/10 modulatie
  • Logatherm WPL AR B warmtepomp in één stuk
  • Systeem met hoge energie-efficiëntie
  • Ideaal voor renovaties

Vind een installateur

Hybrid plus premium met mazout

• Logano plus KB78i BZ modulerende mazoutketel
  • Logatherm WLW196i AR S+ monobloc warmtepomp
  • Uiterst veelzijdig en stil in gebruik
  • Ideaal om een grote verwarmingsinstallatie te moderniseren

Vind een installateur

Hybrid plus basic met gas

• Logamax plus GB172i gasketel met 1/7 modulatie
  • Logatherm WPLS.2 B compacte split-warmtepomp
  • Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding
  • Ideaal om verwarmingsinstallaties te moderniseren

Vind een installateur

Hybrid plus basic met mazout

• Logano plus GB125 mazoutcondensatieketel
  • Logatherm WPLS.2 B compacte split-warmtepomp
  • Betrouwbaar en zuinig systeem
  • Ideaal voor oudere woningen

Vind een installateur

Wanneer een hybride verwarmingssysteem installeren?

Dit systeem combineert de bedrijfszekerheid en hoge energieprestaties van een ketel met de hernieuwbare energie van een hybride warmtepomp. Ideaal dus om uw verwarmingsinstallatie te moderniseren door die milieuvriendelijker en tegelijk energiezuiniger te maken.

Hybride systemen zijn perfect geschikt om een bestaande woning te renoveren. Oudere huizen zijn doorgaans minder goed geïsoleerd en kunnen bijgevolg niet alleen met een warmtepomp verwarmd worden tenzij u grootschalige en zeer dure isolatiewerken wilt laten uitvoeren. Door te kiezen voor een hybride systeem, kunt u perfect voldoen aan de steeds strengere energie-eisen voor renovaties. Zo kunt u niet alleen uw woning energiezuiniger maken, maar ook in waarde doen stijgen, want door een warmtepomp toe te voegen scoort uw installatie beter qua energieprestaties. Voor appartementen daarentegen is het in verband met de benodigde installatieruimte minder aangewezen een hybride systeem te kiezen.

De ombouw van een klassieke installatie naar een hybride systeem is bovendien eenvoudig en vergt geen grote werken. Als u een mazout- of gasketel hebt die nog werkt, is het inderdaad niet nodig om die te vervangen. U hoeft alleen een hybride warmtepomp en de bijbehorende systeemregeling toe te voegen. Een verwarmingsketel gecombineerd met een hybride warmtepomp werkt bovendien zowel met radiatoren als met vloerverwarming.

Voordelen van een hybride verwarmingssysteem.

Om u te helpen beslissen, zetten wij hieronder de voor- en nadelen van hybride verwarmingssystemen op een rijtje.

Voordelen Toelichting
Geoptimaliseerd verbruik
  • De slimme regeling kiest automatisch welk apparaat (ketel of warmtepomp) gebruikt wordt om uw verbruik te verminderen.
  • Mogelijkheid om tot 60% te besparen op de gas- of stookolierekening.
  • Mogelijkheid om het verbruik van de warmtepomp gedeeltelijk te compenseren door fotovoltaïsche zonnepanelen te installeren.
Ideaal voor renovaties
  • Geen vervanging van bestaande ketel nodig. Werkt met bestaande radiatoren.
  • Eenvoudig te installeren.
  • Geen isolatiewerken nodig: u hoeft alleen de bivalente lucht-waterwarmtepomp toe te voegen.
Oplossing gebaseerd op hernieuwbare energie
  • Vermindert sterk de CO2-uitstoot van het verwarmingssysteem.
Gegarandeerd verwarmingscomfort
  • Voorziet in 100% van de behoefte aan warm water en verwarming, zelfs bij extreem koud weer.
Nadelen Toelichting
Benodigde installatieruimte
  • Het systeem bestaat uit drie apparaten (ketel plus binnen- en buitenunits van de lucht-waterwarmtepomp) en is dus moeilijker te installeren in een appartement.
Alleen met lucht-waterwarmtepomp
  • Dergelijke hybride systemen zijn momenteel niet compatibel met geothermische warmtepompen.
Prijs voor de installatie
  • Duurder dan de installatie van alleen een gas- of mazoutketel.

* De potentiële energiebesparing en CO2-emissiereductie door een hybride verwarmingssysteem zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type ketel, het type brandstof, het vermogen van de systeemcomponenten en de isolatie van het huis.